maandag 24 februari 2014

Don Winslow

Face it - whether we know it or not, we're all always surfing.

Nee, deze post gaat niet over een vroeg-20ste-eeuwse butler, genre Molesley uit Downton Abbey, maar wel over Don Winslow, schrijver van het twee jaar geleden verfilmde Savages. De film staat sindsdien ook op mijn te kijken-lijstje en toen ik afgelopen zomer The Kings of Cool tegenkwam in een Franse boekenwinkel, de prequel van Savages, dacht ik: meenemen! Twee weken geleden begon ik er dan eindelijk aan, in mijn inhaalmanoeuvre om mijn ongelezen boeken te lezen en zo zonder al te groot schuldgevoel nieuwe boeken te kunnen kopen. En wat ik las viel zozeer in de smaak, dat ik ondertussen al aan m'n derde boek van Winslow zit. 
Savages en The Kings of Cool gaan (voornamelijk) over Chon, Ben en O, drie vrienden uit Newport Beach, California. (Oh ja: al zijn boeken spelen zich af in Californië!) Ben en Chon maken hydrocannabis, iets wat blijkbaar zeer gegeerd wordt omdat ze het kunnen afstemmen op de persoonlijke smaak van de klant. O(phelia) is de blonde schone die de twee jongens om haar vingers gewonden heeft. In The  Kings of Cool komt daar nog het verhaal van The Association bij, een drugsbende uit de jaren 70. Op het einde van het boek komen de twee verhalen samen in een -- achteraf gezien te verwachten -- ontknoping. Ben & Chon moeten het ondertussen opnemen tegen het Baja Cartel, een Mexicaanse drugsbende die voet aan wal wil in Californië. In Savages gaat het er iets bloediger aan toe, wanneer O ontvoerd wordt door nog maar een Mexicaans drugskartel en Ben & Chon haar moeten redden. Spannend. 

Vooral The Kings of Cool (maar Savages ook wel) is redelijk postmodern geschreven, waardoor je wel even in de schrijfstijl van Winslow moet komen. Daarmee bedoel ik niet dat het onleesbaar is als Hugo Claus' De verwondering, maar dat het niet een verhaal is waarbij de hoofdstukken logisch de rest van het verhaal vertellen. Dat doen ze natuurlijk wel, maar vaak met tussenstukjes als scenario's die vertellen wat er gebeurd is, perspectiefwisselingen en in de tekst ook een soort van beschouwingen van de auteur ertussen. In The Gentlemen's Hour, waar ik nu in bezig ben, lijkt dat vooralsnog minder aan de orde.

De boeken lazen in elk geval als een film, dus ik ben benieuwd naar de verfilming!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!